Псіхолаг рэкамендуе

Як перажыць восеньскую хандру?
Як змагацца з восеньскай маркотай?

Замкнуцца дома, завесіць вокны і пастарацца максімальна адмовіцца ад восеньскай рэчаіснасці? Няма! 
Лячыць восеньскі сплін алкаголем? Няма!
Заўважана, што пры дэпрэсіі алкаголь толькі пагаршае становішча. Таму няма і яшчэ раз не! Амерыканцы ў падобных выпадках бягуць да сямейнага псіхааналітыка, кладуцца на зручную кушэтку і праліваюць усе свае смутку і гароце.
А нам для пачатку трэба хоць бы зразумець і
прыняць, што ў свет прыйшла восень,
-і настрой, магчыма, стала сумным, і думкі сталі сумнымі, і часцей
адчуваецца стомленасць, а часам раздражненне ... Значыць трэба прыняць меры - і

дапамагчы сабе перажыць гэтыя непагодлівыя дні.

 рррр     З надыходам восені змяняецца не толькі надвор'е за акном, але і ўнутраны стан людзей. І гэта заўважаюць і адчуваюць на сабе многія. Усё часцей можна пачуць у гутарках словазлучэнне «восеньская дэпрэсія». Тое, што называюць такім, часцей за ўсё яшчэ не хвароба, але калі і вас закранула рэзкае змяненне настроі ў бок засмучэння і прыгнечанасці, то варта на гэта звярнуць увагу і прыняць меры. На самай справе, праблема заключаецца не толькі ў настроі, гэтаму шмат у чым спрыяюць фізіялагічныя змены.
    Пахаладанне, дажджы, неба, зацягнутае шэрымі хмарамі, кароткі і змяншальны светлавы дзень, неабходнасць хутацца ў цёплую вопратку, - усё гэта стварае цяжкае адчуванне і не самым лепшым чынам уплывае на арганізм жывых істот. Значная надвор'е і хмурнае неба часта нараджаюць у галаве адпаведныя думкі. Змены ў навакольным свеце заўсёды адбіваюцца на чалавеку. Прырода пачынае рыхтавацца да зімовай спячцы, і чалавеку, як часткі прыроды, таксама неабходна арганічна ўліцца ў гэтыя змены, у гэты працэс пераходу на новы рэжым.
    У людзей, схільных сезонным зменам настрою, восеньскае абвастрэнне надыходзіць у канцы кастрычніка і пачатку лістапада. Як раз у гэты перыяд светлавы дзень становіцца вельмі кароткім. Пасля доўгіх летніх дзён надзвычай цяжка змірыцца з тым, што ў 5-6 гадзін вечара за акном непраглядная цемра. Гэта збівае біярытмы чалавека, прыводзіць да пэўных хворасцяў.
    Ёсць і іншая, не менш важная прычына - гэта восеньскі авітаміноз. Гадовы перыяд быў напоўнены багаццем свежых гародніны і садавіны, а цяпер арганізму, магчыма, вельмі не хапае розных вітамінаў.
    Некаторыя людзі, вядома, знаходзяць у сабе сілы, энергію і не паддаюцца сезоннай метэаадчувальных, і ў іх душах працягвае жыць лета. Але такіх няшмат. Існуе статыстыка, што сезонным пераменаў настрою схільныя каля 80-ці працэнтаў насельніцтва.
    Кваліфікаваныя лекары-псіхатэрапеўты з усёй сур'ёзнасцю лічаць восеньскую дэпрэсію не проста дрэнным настроем, а самай сапраўднай хваробай. Зніжэнне светлавога дня цягне за сабой зніжэнне мелатоніна і серотоніна, якія адказваюць за нашы эмоцыі, ежа пазбаўляецца вітамінавага багацця, чалавек пачынае менш рухацца, хутчэй стамляцца, і ў выніку скочваецца да страты пачуцця радасці. Быццам бы, нічога не баліць, але расце ўнутраная смутак-туга - і гучная музыка, і вясёлыя людзі, і хатнія клопаты - выклікаюць толькі раздражненне.
    Асабліва адчувальныя да змены пары года жанчыны. У стане восеньскай дэпрэсіі жанчыне здаецца, што ўсё ў яе валіцца з рук, ахоплівае пачуццё бездапаможнасці, разам з якой прыходзяць слязлівасць і агрэсіўнасць. Адносіны з блізкімі людзьмі не радуюць і ня напаўняюць энергіяй, а калегам і суседзям пастаянна хочацца выказаць нешта непрыемнае. Такое дэпрэсіўны стан ва ўсіх праходзіць па-рознаму, хто-то можа адчуваць толькі некаторыя з пералічаных сімптомаў, іншыя адчуваюць на сабе дзеянне ўсіх адразу.
    а назіраннях псіхолагаў, на мужчын осенняя хандра дзейнічае значна больш сур'ёзна, але яны гэтага не паказваюць. Гэта абумоўлена тым, што жанчына, калі ёй дрэнна, можа выгаварыцца сяброўцы, паплакаць або адцягнуць увагу на дробныя справы. Моцны пол пазбаўлены большасці такіх пераваг, таму ўсе перапады настрою, стомленасць і бяссілле яны вымушаныя перажываць ўнутрана, нікому не кажучы, што іх душэўны посуд пусты. Акрамя таго, жанчыны значна лепш мужчын ўмеюць прыслухоўвацца да сябе і дазваляць сабе дробныя радасці, якія з'яўляюцца эфектыўным лекамі ад восеньскай дэпрэсіі. Тады як мужчына расслабляецца складаней, але футбольны матч, спартыўная секцыя або паездка з сябрамі на рыбалку таксама прыўнясе свежыя ноты ў настрой.
    Як дапамагчы сабе перажыць восеньскі сплін?
     Каб было прасцей зрабіць першы крок на шляху барацьбы з восеньскай дэпрэсіяй, трэба, па-першае, усвядоміць, што вірус восеньскай маркоты пачаў дзейнічаць - і верагоднасць патрапіць пад яго ўздзеянне цалкам рэальная. Таму для пачатку трэба хоць бы ўсвядоміць і прыняць, што проста наступіла восень, і таму, менавіта таму ў вас, магчыма, настрой змяніўся, і раптам стала сумна і сумна на душы. Прыміце як факт, што хандра - гэта не праява вашай асабістай слабасці, гэта не выпадковае роспач, а цалкам заканамернае навуковае з'ява, і проста трэба прыняць меры засцярогі, дакладней, сьвядомую падтрымку сябе і свайго арганізма, каб перажыць гэта цёмны час.
    Дэпрэсія падступная тым, што парушае нармальнае харчовыя паводзіны. Большасць людзей схільныя да пераядання, але ёсць і тыя, хто зусім губляе апетыт. У такіх выпадках варта памятаць, што хандра - з'ява часовая, а здароўе можна страціць раз і назаўсёды. У перыяд тугі найбольш карысныя наступныя прадукты: свежыя садавіна і гародніна, птушынае мяса, малочныя прадукты, рыба, яйкі, крэветкі.
    Вядома, добра часам ўзбадзёрыць і папесціць сябе. Дазволіць сабе тое, што звычайна знаходзіцца пад забаронай і адбываецца толькі ў асаблівыя рэдкія дні. Пры гэтым зусім няважна, што гэта будзе - купля апетытнага пірожнага, букета кветак або новага ўбору.
    Даўно вядома, што ў любым нашым стане нам акажа падтрымку і адновіць сілы выхад на прыроду: у лес або парк. Вядома, лепш з сябрамі або дзецьмі. Маленькія чалавечкі паняцця не маюць, што такое дэпрэсія - яны заўсёды ўмеюць знаходзіць радасць у навакольным свеце. Карысна будзе паназіраць за тым, колькі любаты дзіця можа знайсці ў звычайнай восеньскай прагулцы. Падгледзець і ўзяць прыклад.

    У працэсе барацьбы з восеньскай дэпрэсіяй важна абмежаваць зносіны з негатыўнымі людзьмі, якія ўвесь час крытыкуюць, скардзяцца і цягнуць навакольных ўніз, і ня дазваляць сабе факусавацца на дрэнным.
     Тэрапія колерам - выдатны спосаб перамагчы восеньскую панылы. Больш за ўсё хандра баіцца чырвонага, зялёнага і жоўтага. Вядома, неабавязкова абмяжоўвацца менавіта гэтымі кветкамі. Калі залацісты адценне здаецца вам найбольш прывабным, то варта купіць канапавыя падушкі або покрыва прыемна які радуе колеру. Можна яшчэ пагуляць з фарбамі: павесіць у сваім пакоі фіранкі цёплага насычанага адцення; карыстацца яркай памадай, сумачкай; выходзячы з хаты, накідваць на плечы «жыццярадасны» шалік ці шаль і г.д ..
    Вядома, трэба паклапаціцца аб добрым асвятленні пакояў у вячэрні час. Не варта таксама забываць аб рэгулярным ветранні памяшкання хоць бы па 10 хвілін раніцай і ўвечары. Добры сродак ад восеньскай дэпрэсіі - правільна арганізаваны і дастатковы сон. Калі цёмныя доўгія вечары схіляюць легчы спаць раней, чым звычайна - гэта будзе толькі на карысць.
    Чалавечая псіхіка вельмі чула рэагуе на музыку. Знаходзячыся ў стане восеньскай маркоты, варта паслухаць класічныя творы Бетховена, Баха, Моцарта, Чайкоўскага. Заўважана, што іх тварэння могуць станоўча ўплываць на маральны стан чалавека. Для аднаўлення душэўнай гармоніі рэкамендуюць выкарыстоўваць менавіта класіку, паколькі яна гарманічная і дабратворна ўплывае на псіхіку. Але калі душа ляжыць да іншых музычным творам, прыслухайцеся да свайго выбару. Галоўнае, каб музыка зараджала жаданнем жыць, рухацца і ісці далей.
    Кожны чалавек адчувае сябе значна лепш, калі ён чысты і дагледжаны. Адчуўшы восеньскую хандру, нельга дазваляць сабе перасталі назіраць за сабой, а жанчынам - упрыгожваць сябе касметыкай і г.д. Даўно заўважана, што ад хандры добра дапамагае клопат пра сваё цела: наведванне сауны, асвяжальны душ, натуральнае мыла, пажыўныя маскі, масаж ... Ні ў якім разе нельга махнуць на сябе рукой, а наадварот надаваць сабе больш увагі.
    Восень для многіх з'яўляецца часам натхнення, для тых, хто ўмее нарынула негатыўную энергію смутку пераводзіць у разважанне і творчасць. І гэта правільна! Восенню абавязкова трэба ствараць, нават калі ніколі гэтым не займаліся: вязаць, маляваць, пісаць вершы або проста весці дзённікавыя запісы. Не даваць душы заснуць!
    Яшчэ ўвосень нельга заставацца адным, трэба часцей мець зносіны з сябрамі або запрашаць гасцей. Калі на вуліцы холадна і пахмурна, можна зрабіць вечарыну рэлаксу ў хатніх умовах. Самымі добрымі антыдэпрэсантамі па-ранейшаму лічацца: прагляд любімых фільмаў, любімая ежа і рамантычны вечар, чытанне цікавай кнігі.
    Кожны чарговы дзень - гэта добрая нагода зрабіць што-небудзь новае. Неабавязкова, каб перамены былі кардынальнымі. Цалкам дастаткова павесіць новыя шторы, пераставіць мэблю, перабраць паклады ў шафе - і прыток свежых сіл гарантаваны. Словам, трэба свядома адцягваць сябе і свае думкі ад усялякага негатыву.
    У аснове любой дэпрэсіі, у тым ліку і восеньскай маркоты, ляжыць негатыўнае мысленне. Таму трэба пастарацца наладзіцца на пазітыў і канцэнтраваць сваю ўвагу выключна на станоўчых момантах. Прывучыць сябе думаць пазітыўна, заўважаць прыгожае вакол, звяртаць увагу на лепшае і станоўчае ў жыцці і людзях - у гэтым і ёсць выратаванне і прафілактыка ад сезонных дэпрэсіўных станаў.
    Магчыма, многія з рэкамендацый здадуцца вялікімі ісцінамі, але, як паказвае практыка, як раз менавіта гэтыя быццам бы вядомыя ісціны часцей за ўсё ігнаруюцца.
    Галоўнае, каб осенняя хандра ня зацягвалася. Але калі такое ўсё ж здарылася, трэба абавязкова звяртацца па дапамогу да ўрача - гэта не прызнанне паразы, а прыкмета разважнасці і адказных адносін да свайго здароўя.
    Важна любіць жыццё і сябе ў навакольным свеце, тады кожны дзень будзе прыносіць задавальненне!

Вольга Герасімовіч - псіхолаг ДУ "Клецкі ТЦСАН»